van: Fransiscus Johannes data: 291278 / 10:58 betreffend: In val betreffend het geconditioneerd denken. Ik kreeg deze inval op het boven genoemde tijdstip. Volgens mij zou men beter kunnen denken als een actieve Feedback toepast. Ik zal nu de mogelijke metoden bespreken. De eerste metode bestaat hier uit dat men terwijl men denkt vinger bewegingen maakt, als men dan naar deze vingers kijkt zal men onbewust een bepaald patroon herkennen, onbewust namelijk zijn de vinger bewegingen een rechtstreekse afspiegeling van de situatie van de hersenen, De linkerhand geeft ons informatie over de rechter helft, logische wijs zullen de vingerbewegingen van een rechts handig iemand aan de rechter- hand het meest patroon-loos zijn , en aan de linkerhadn alleen een rithmische getrommel zichtbaar zijn. Deze metode is alleen goed xx xx als controlle op, de hersenen , echte informatie word er niet verkregen. De tweede methode bestaat hier uit dat men alles opschrijft wat men denkt, de mens heeft de eigenschap gaotisch te denken en zeer snel van een bepaald onderwerp af te dwalen. De gemiddelde mens heeft dus een relatief laag concentratie vermaogen. Nu hij echter alles opschrijft zal hij elke keer weer zien wat hij dacht en zo doende zal huh dus de weg blijven vervolgen die hij wilde bewandelen , omdat hij er steeds weer een word herinnerd wat hij een paar minuten geleden dacht. Het is natuurlijk mogelijk bijde methode tegelijk te gebruiken , het nadeel is dat men xx steeds weer het potlood of de pen uit de hand moet nemen? ik geloof dat dit teveel tijd gaat kosten en dat men zo doende toch wordt afgeleid. De snelheid |
fjxxxx 050179 Agressie.
Naar aanleiding van een animatie filmpje van
De agressie kunnen we in twee catogorie indelen. ten eerste |
overtuigingstechnieken houden in het gebruik van agressieviteit te verminderen , hiervoor is een veel groter zelfvertrouwen nodig. Natuurlijk is het resultaat veel groter als we bij het overtuigen van iemand geen of zo minmogelijk agressie gebruiken. Ieder mens heeft recht op zelf verdediging , maar dit hoeft nog niet te betekenen dat men hierbij agressie gaat gebruiken. Doch in een bepaalde Kudde dieren zien we steeds dat er maer samenwerking is dan geweld. Het gedrag in groepsverband is nu eenmaal erg belangrijk om te overleven. frustraties zijn de oorzaak van de agressie van mensen die in steden leven , en zeer zeker niet de oorzaak van instinctief gedrag. We moeten goed weten dat de mensen domineerd op deze wereld door het vermogen om samen te werken en niet door het feit dat ze in staat is meer agressie te uiten dan alle andere dieren. |
fjxxxx 280280 Project Stabilisation. Het doel van dit project is twee ledig.Ten eerste wil ik mezelf geestelijk sterker maken Ten tweede wil ik mijn schoolresultaten verbeteren.
Ik heb mijn school verwaarloosd waardoor mijn schoolresultaten gedaalt zijn
Ik vrees dat ik op het ogenblik weer erg emotioneel wordt ,laat ik dat niet doen,
Vanmiddag wil ik me bezighouden met een praktisch gedeelte ,dat hieruit 18:20 Hierbij verklaar ik het project stabilization tot afgehandeld. Het idee is slecht ,en werkt toch nier. FJXxxx
2802080 De met potlood onder en aan gestreepte dingen ,zijn dingen die Gerda ook |
fjxxxx 190380 Betreffend: Klad aantekeningen analysatie technieken" en |
fjxxxx 190380 Betreffend: Klad vorming van TermComplexen" |
Xxxx 230680 betreffend: J.J. Vermeij Algemeen psychologisch buro bv albrandswaardsedijk ??? 3172 xb poortugaal tel. 01890-??? Het kontakt met hem is ontstaan naar een verzoek van mij om een beroepentest, de reden hiervoor was dat ik mijn ouders er van wilde overtuigen dat er mogelijker wijs ook nog andere dingen zijn die ik zou kunnen gaan studeren, dan informatica zoals mijn ouders nu vinden dat ik moet gaan doen Voor nadere informatie van het gebeuren verwijs ik naar mijn dagboek, maandag 27 mei 1980. Mij moeder heeft toe persoonlijk door de telefoon een afspraak gemaakt voor vrijdag 20 juni 1980, ze deelde mij naar afloop van het gesprek mede dat ik nog een brief zou krijgen, waarin nadere informatie zou staan. Ook vertelde ze mij dat de kosten f275,- zouden bedragen, daar zij de beslissing snel nam neem ik aan dat deze kosten geen bezwaar waren voor haar. Op 5 juni 1980 kwam de brief binnen, hij is afgestempelt op 3 juni 1980. In deze brief, die uit drie blaadjes bestond, stond een schrijven van de heer Vermeij aan mij gericht waarin hij enige dingen vertelde. Tevens was er bij- gesloten: een blaadje over de beroeps keuze test en een route beschrijving naar zijn huis. Op 20 juni 1980 ben ik X XXX 's ochtends naar Rhoon vertrokken, ik kwam tegen kwart voor tien aan. We zijn toe direkt naar boven gegaan waar hij zijn twee werk kamers heeft. Daar hebben we tot kwart voor elf zitten praten over allerlei dingen. Ik heb verteld over mijn Beta-talenten, over het feit dat ik vrij laat een bril heb gekregen, dat ik daardoor een dromer ben geworden, en dat ik me makelijk in mezelf kan verbergen, terug trekken. Ook heb ik hem verteld van het S.F. verhaal. Ik heb hem van school verteld, maar ook van mijn hobbies, het programmeren, maar ook van YfC. Ik heb hem verteld dat ik mij een christen voel. Toen zijn we aan een aantal tests begonnen. Ik moest eerst een opstel schrijven aan de hand van een schilderij van Marc Chagale 54-44. Opvallend vond Vermeij de vele verbindingen tussen bepaalde letters, wat volgens hem op intelligentie duidde. Daarna heb ik intelligentie test gedaan, de zogenaamde getallen reeksen die je moet aan vullen, aan het eind van de middag bleek dat ik van de 16 van de 25 vragen die ik had ingevuld er 15 goed waren, wat een aanzienlijke score was, het gemiddelde bij deze intelligentie test voor begaafde lag bij 7. Ik ben echter van mening dat de inzicht die ik verkxregen heb bij het analyseren van het probleem voor het schrijven van een programma dat dit soort dingen zou kunnen, mij wel degelijk heeft bevoordeeld. Na een half uur pauze waarin ik mijn brood heb opgegeten zijn we met een nieuwe reeks van testen begonnen. Ten eerste een test waarbij ik moest reageren op zinnetjes die geen inhoud hadden. Ten tweede een beroeps keuze test zoals die wel vaker wordt gebruikt. Ten derde zes vragen beantwoord over een verhaaltje over een Olifant en een Muis. Ten vierde een intelligentie test met woorden, de score hiervan was ook redelijk groot, wat ik hou dat ik begrippen kan vergelijken ten op zichten van elkaar. Ten vijfde heb ik vier personen (vrienden) bescreven uit mijn omgeving. Ten zesde heb ik een tekening van een mens gemaakt. Hierna hebben we een eerste evaluatie gemaakt van de dag, een gesprek voor woensdag 25 juni 1980, om 3 uur tot 5 uur. het was ongeveer kwart voor vijf toen ik weer naar huis ging. Ik zou een aantal uitspraken van Vermeij vertellen. Hij heeft gezegd dat ik niets deed zonder bedoeling, zelfs het gejojo van mij zou een bedoeling hebben. Ook XXXX raadde hij mij aan het S.F. boek dat ik aan het schrijven ben uit te schrijven en te publiceren, gewoon omdat het interessant is. De motivatie waarom ik dit boek wilde schrijven was om het boek Duin te evenaren. Vermeij is getrouwd en heeft vier kinderen, twee zoons en twee dochters, hij heeft gezegd dat zijn xxxxx oudste zoon begaafd was. Hij heeft karakter psychologie gestudeerd, en tevens beroepskeuze. Hij heeft een aantal boeken over "personality" en over tests en test methodes. Ik wil dit verslag hier bij laten. |
Xxxx 230680 betreffend: Zelfanalyses Er zijn bepaalde redenen waarom ik zelf-analyses wil maken. Een van de belang- rijkste is het gesprek met J. Vermeij , komende woensdag. Andere redenen zijn natuurlijk dat ik meer inzicht wil krijgen in de mezelf en mensen in het algemeen. Een van de studiën die ik ga doen over de pre-dagboek tijd; de laatste tijd denk ik daar weer vaak over, ofalthans ik ontdek dat er in die tijd ook xx al interessante dingen zijn die het opschrijven waard zijn. Een andere studie gaat over het schrijven van boeken of wel in het algemeen het verzinnen van verhalen. Zoals bekend is heb ik een levende fantasie en ben ik xxxxx geïntereseerd in S.F. . Een ander studie gaat over mijzelf, het ontstaan van gedachte stromen, infeite het onderzoek van mijn dagboek en het achterhalen van mijn persoonlijkheid, de manier waarover ik denk, de manier waarop ik omga met mensen, hoe ik over mensen voel, en ga zo maar verder. En tenslotte wil ik ook onderzoeken op welke manier ik anderes ben dan andere, wat voor een ideeën ik over dit anders zijn heb gehad, vroeger toen ik nog een kind was, had ik soms duidelijk het gevoel dat ik anders was. Hieruit wil ik dit inleidede woord dat als een voorwoord gezien kan worden besluiten. Ik zal nu een aantal xx dingen gaan schrijven. |
Xxxx 230680 betreffend: Mijn-anders-zijn Ik wil hier over schrijven, omdat ik het noodzakelijk vind over dit mijn gedachten te formuleren. Ik wil beginnen met het behandelen van een theorie die ik nog niet al te lang geleden beschreef, dit was op een middag dat besloten werd om een beroepen- test te gaan doen. Eerst zal ik een citaat geven uit mijn dagboek van woesndag 28 mei 1980, dat geschreven is bij economie: "De drie punten zijn tot nu toe. 1. Een andere manier van denken: a op laagste nivo (veel verbindingen zoeken) b middelste nivo gedachten,(termcomplexen, hoort die hier of ergens anders) in de verschillende denk werelden als gevolg van de dingen waarover ik denk) 2. Het denken over andere dingen (vreemde niet algemene ver ontwikkelde denkwerelden) 3. Mijn geloof. Ik ben van mening dat dit laatste toch wel doorwerkt, vooral als het mijn mening betreft allerlei dingen, ik zal bepaalde dingen niet doen die andere wel doen en omgekeerd". Edward de Bono heeft het in zijn boek "Practical Thinking" over de twee basis processen die het denken vormen, namelijk "carry-on" en "link-up". Nu ben ik van mening dat deze twee denk processen altijd voorkomen bij het denken, en ik denk dat er een verband bestaat tussen de verhouding waarin iemand op deze manieren denkt en zijn aanleg wat betreft alfa en beta. Ik denk dat iemand die beta is aangelegd meer geneigd is naar het "link-up" denk proces dan iemand die alfa aanleg heeft, en omgekeerd. Het begrijpen van dingen is hoofdzakelijk mogelijk doordat men lostaande feiten met elkaar kan verbinden. "link-up" denk processen hebben tot gevolg dat er steeds meer verbindingen tussen bepaalde dingen, begrippen worden gelegd en daardoor het geheel van kennis steeds steviger wordt. Het "carry-on" proces is een van de belangrijkste bij het herinneren van dingen, als het gewoon harde informatie betreft. Ik ben van mening dat ik een overheersend "link-up" denk proces heb. Dit wat betreft het laagste denk nivo. De denk vermogens die ik heb zijn hoofd zakelijk te danken aan de ontwikkelingen op het middelst denk nivo. Vooral de hoge graad van abstract denken is belangrijk bij het begrijpen van complexe zaken. De ontwikkeling van dit middelste nivo is hoofd zakelijk te danken aan een aantal dingen die bevordelijk voor de ont- wikkeling zijn, en deze zijn: Ten eerste het spelen (met lego) wat er voor zorgde dat ik mijn fantasie kon kombineren met ruimtelijk denken, en constructief denken. Voor ruimtelijk kunnen denken is een groot voorstellings vermogen nodig, en volgens mij bestaat er een sterke relatie tussen abstact kunnen denken en het voorstellings vermogen van ruimtelijke voorwerpen. Ten tweede nieuws gierigheid naar allerlei dingen, de wens om te willen weten hoe dingen werken. Al vroeg tijdig was ik geïntresseerd in technische zaken, in elektronica. Mijn vermogen uit abstract denken bleek al uit het feit dat ik begreep hoe dingen werkte als ik naar plaatjes keek. Vroeger keek ik alleen naar plaatjes en hierdoor leerde ik termen van tekeningen denken. Ten derde het zich met het denken bezich houden. In de pupertijd ben ik hier een heletijd mee bezigx geweest, ik wilde doorzien hoe mijn denken was opgebouwd, wat denken is. En nu nog steeds hoe ik mij met denken bezigx. Belangrijk hierin zijn ook het lezen van de boeken van Frank Herbert waarin hij theorieën over het denken lanceerd die te fantastisch zijn om mogelijk te kunnen zijn, maar toch een waarheid bevatten. En niet te vergeten het lezen van de boeken van E.de Bono, die ik afgelopen zomer heb gelezen. Ten vierde het programmeren, het programmeren dwingt je tot een hoge graad van abstract en xx complex denken. Het leert je ingewikkelde problemen te analyseren, en onder te splitsen in kleinere problemen. Belangrijke faktoren (aanleg) zijn: fantasie, voorstellings vermogen, abstract kunnen denke, het vermogen dingen te begrijpen, de wiskunde aanleg, complex analyserend kunnen denken. Het term-complex denken is een denkvermogen dat zich ontwikkeld heeft op het middelste nivo, het is een combinatie van een aantal factoren. Het denken ik termen ontstaat als men zeer abstract kan denken, immers abstracte begrippen nemen minder plaats in het geheugen in dan normale proposities, oftewel het abstract denken houdt in dat men proposities of zelfs reeksen van proposities xx met referenties naar buiten toe kan omvatten in een term. Daar de meeste denkprocessen (dan niet alle bewuste) zich afspelen in het short- |
term geheugen is de complexiteit van het denken afhankelijk van de hoeveelxheid informatie die men in dit werkgeheugen kan brengen. Door het vervangen van reeksen proposities voor een term, wordt de hoeveel-heid informatie kunstmatig vergoot. Nu denk ik dat dit vermogen tot abstract denken het krachtigste vermogen dat de mens tot zijn beschikking heeft, het steld hem instaat gedachten te vormen die niet direkt in zijn omgeving hun referentie hebben. Deze manier van denken licht ook ten grondslag aan het beta-denken. Het termcomplex denken is daarom een zeer complex en vooral abstracte manier van denken die een opbouwedn karakter heeft; de vorming van termcomplexen maakt het mogelijk om termen te maken met een nog complexere en groter hoeveelheid informatie. Het hoogste nivo van denken is ook erg bepalend, immers als men snelle denk processen heeft, maar men is niet instaat gedachten stromen te reguleren of te creeëren dan heeft dit een beperkende invloed op de gedachten processen. Dit hoogste nivo van denken is veel minder abstract en bestaat hoofdzakelijk uit het maken van planningen wat betreft de te volgen strategieën die men bij het denken kan toe passen. Veelal is het een planning van heo deel ik de beschikbare denktijd in, op welke manier en met welke hulpmiddelen kom ik tot het snelste resultaat. Het hoogste nivo bepaald de efficientxie van het denken. Het komt vaak voor dat wetenschappers een bepaald onderzoek verkeerd opzetten en hierdoor te veel tijd besteden aan de verkeerde dingen, en te weinig aan de dingen waar het omgaat. Ook is men bang van een reeds ingeslagen weg af tegaan, of gedachten te ontwikkelen in andere richtingen dan waarin men zich op dat moment beweegt. Ik heb een aantal afwijkende gedachten werelden, daaronder vallen de Xxxxx fantasie wereld, waarin ik S.F. verhalen verzin, en de denkwereld waarin ik programma's schrijf, in deze wereld onstaan de programma's maar vooral de ideeën voor programma's. Ik denk dat er een sterke relatie bestaat tussen de punten 1 en 2, immers ze vullen elkaar aan, ze kunnen niet zonder elkaar in hun ontwikkeling, vooral de relatie tussen het hoogste nivo van het denken de denkwerelden is erg belangrijk, het is zelfs mogelijk te zeggen dat de organisatie van de gedachten van de denkwereld afhangt. Een van de belangrijkste dingen die mij anders maakt dan andere is het in mezelf kunnen wegduiken, en dit kan alleen ddordat mijn denkwerled zich zo ver heeft ontwikkeld dat ik er langetijd in kan verblijven zonder dat ik me echt erg verveel, of de behoefte aan andere heb. Wel moet ik zeggen dat het in mezelf opsluiten grote gevaren kent. Ten eerste kan ik mijx niet eindeloos opsluiten, want ik heb mensen om me heen nodig, het enigste wat het tot gevolg heeft is dat ik erg veel aandacht opeis. Vroeger was ik zal produktied dat ik al opzoek was naar mensen die naar me konden luisteren, vandaar misschien het richten op de wereld van dex volwassenen. Misschien heb ik vroeger te weinig aandacht gehad. Ten tweede vervreem ik van mijn omgeving waardoor ik steeds een-zamer wordt. Daarom is het ten strengste afteraden om veel aandacht te besteden aan het schrijven van mijn boek, het duwt mij precies de verkeerde kant op, het sluit mij nog meer op in mezelf dan ik me kan veroorlovern. Het haaldx mijn oog van de waarheid af, het leidt mij zelfs weg van de wereld en het leven. Het heeft in zich de geestelijke dood. Absurd, nee de waarheid. En dan komt het derde punt, ik kan niet zeggen dat er een super actieve denk- wereld is die zich hiermee bezigx houdt, maar toch dringt het geloof zich door tot de meeste andere gebieden. En het heeft meer te goede voor mij gedaan dan de andere werelden. De fantasie wereld dreef mij in mezelf vernielde mezelf. De prorammeer wereld heeft zich zo in mijn greep dat het tijd weg vreedt die ik voor ander dingen zou kunnen gebruiken, het heeft er voor gezorgd dat de afstand tussen mij en de wereld om mij heen alleen nog maar groter werd, het heeft me in dit opzicht dus helemaal niet geholpen. Mijn geloof heeft er voor gezorgd dat ik ook naar andere dingen keek, het heeft mij toe gedwongen dingen te doen die ik anders nooit zou zijn, het heeft mij geholpen mijn verdrongen gevoels leven te leren openbaren, en te doen ontwikkelen. Het heeft mij gebracht bij nieuwe mensen, het heeft mij in een jaar meer doen groeien, doen beleven dan alle andere werelden bijelkaar. En daarom denk x ik dat ik op deze manier het meeste verschil van andere, een verschil overgens dat geen kloof schept, maar juist banden maakt. |
Xxxx 260680 betreffend: Vermeij dingen die hij heeft gezegd op woensdag 250680, betreffend de dingen die hij gevonden heeft in mijn onderzoek naar mij. Het betreft hier een listing van uitspraken, die letterlijk niet over een komen, helaas heb ik zelf geen aantekeningen gemaakt, hetgeen ik eerst wel van plan was. "Je speelt een spel, waar gevaarlijke kanten aan zitten."Op wat voor manier ik dat deed en hoe het gevaarlijk zou kunnen zijn , heeft hij niet kunnen zeggen, ik begreep het niet. "Je doet alles anders (op een andere manier) dan ander, hoofdzakelijk om te laten zien dat je een eigenpersoonlijkheid hebt" "Je bent vriendelijk, je hebt een vriendelijk karakter" "Je relativeerd, dat wil zeggen dat je verbindingen legt tussen waar de meeste mensen geen verbinding tussen leggen." "Je houdt alles zwevend, je staat doordoor altijd open voor ideeën van andere, maar dit heeft als nadeel dat je moeilijk beslissingen kan nemen" "Je hebt een sterke gevoelsmatige binding met mensen en dingen." "Je laat vaak andere zien wat je xx kunt, en gebruikt dit middel om kontakt te zoeken" "Je bent op een vrij intense manier bezigx contact te zoeken met andere" "Je bent op zoek naar rust." "Je zult in de toekomst zowel topprestaties leveren, als kontakten op bouwen met ander, als je instaat bent om de verbinding tussen deze twee te verbreken, als je gaat inzien dat het een veel minder belangrijk is als het tweede." "Je weet redelijk goed hoe zelf in elkaar zit. Je bent je bewust (misschien wel een beetje teveel) van jezelf" "Je bent zelf wel instaat deze problemen op te lossen" 280680 "Je hebt jezelf van buiten helemaal onder controle, maar van binnen be je een dromer en daar heb je eigenlijk niet zoveel macht over" "Je zult de rust waarna je opzoek bent waarschijnlijk vinden in een relatie met een ander (meisje)" Ik wil het hierbij laten. |
Xxxx 280680 betreffend: Eerste gesprek Vermeij. Ik zal het hierbij houden over de gedachten die er op kwamen xx bij het eerste gesprek met Vermeij op woensdag 25 juni 1980. De gedachten zijn niet onstaan in de volgorde waarop ik ze hiern heb neer geschreven. Het eerste insteressante feit is dat hij nog een tweede gesprk wilde hebben, hij wilde de gevonde resultaten op mij laten inwerken, de motivatie daarvoor is dat hij denkt dat ik het zelf wel kan oplossen. Toch zijn er een aantal opvallende dingen. Ik heb hem van het geloof verteld zoals ik het ervaar hij begrijpt het echter niet en deed net alsof hij mijn geloof aanvaarde, wat een van de beste en misschien ook wel doeltreffendste methodes is om het af te weren. Wat hij deed was mijn geloof passen in het idee dat hij zich van de werkelijkheid heeft gevormd. Ik ervaar een grote kloof tussen ons, die er uit bestaat dat ik een geloof heb en hij niet. Hij gelooft dat een mens zelf zelf rijker kan maken wat het geestelijke betreft, en ik geloof dat een mens dat niet zelf kan. Dit laatste het accepteren dat je het zelf niet kan onderscheid zich van alle andere groeperingen die namelijk beweren dat een mens door trainig of zijn gewoontes te veranderen xx zich zelf geestelijk kan onwikkelen, maar dat geloof ik niet. En tevens bespeur ik hier en daar sugrestieve dingen in zijn resultaten, die er misschien voor bedoeld zijn om mij aan het denken te zetten. De logische vraag is dan Waarom?. Ik denk dat hij op zoek is naar het ontbrekende stukje . hij niet begrijpt, bijvoorbeeld waarom ik normaal er verlegen ben, en op de dag zelf opmerkelijk,open was en helemaal niet liet merken dat ik verlegen was. En XXX zo zijn er waarschijnlijk nog een aantal dingen die hij niet begrijpt, iemand die zo hevig kontakt aan het zoeken is en het toch niet vind. Maar ik denk dat hij zelf best nog wel meer dingen zou kunnen noemen. Een van de meest sugressieve dingen die hij gezegd heeft is dat ik speel en dat daar gevaarlijke kanten aan zitten. Hij weet waarschijnlijk dat ik bang ben voor onbekende gevaren die ik zelf niet ziet, dus geeft hijx mij op dezemanier een mogelijkheid over allerlei dingen na te denken. Of had hij er een ander bedoeling mee, is het wel degelijk een feit, maar zie ik het zelf niet. Of is het een vergissing van hem, en bedoelt hij hiermee mijn niet verklaarbare gedeelte, waar waarschijnlijk best wel gevaarlijke kanten aan- zitten. Bedoelt hij met het gevaar dat ik te openlijk ben tegen over andere , zoals ik dat ook was tegen over hem. Bedoelt hij er mee dat ik met mensen speel. Dit spel is werkelijk gevaarlijk voor iemand die niet vertrouwd op zijn geloof. Ik durf mij te uiten op deze manier omdat ik aan voel dat mensen mij toch niet kunnen krijgen, en als ze het wel doen dat ik er dan boven kan staan, dat God bij mij is om voormij te zorgen. Heeft hij kunnen voorzien dat ik over dit zou kunnen na gaan denken, dat ik niet alleen mezelf zou gaan analyseren, maar dat ik ook de dingen zou gaan analyseren die hij gezegd heeft. Hij heeft niet op gemerkt dat ik erg kritisch ben en dat ik ook heel sterk af ga op de indrukken die ik van mensen krijg. Hij kent mij niet als de kritische omdat ik dat bij hem niet ben geweest. (In dat geval heeft het spel erg gevaarlijke kanten). Is hij bang dat ik mij zal vast klampen aan hem die doorziet wat ik nodig heb, van mijn vertrouwen misbruik maakt om mijn te kunnen misbruiken, waarschijnlijk niet onwaarschijnlijk. Ik merk dat ik op het ogenblik speel met de ideeën die hij heeft gegeven, dat ik een strijd srijd met zijn gedachten,ideeën en resultaten. Ik ben op het ogen- blik bezig alles in de kleinste details te analyseren. Ik speel een spel van ideeën en gedachten en suggesties. Maakt hij hier bewust xxx gebruik van. Het is een feit dat ik mij xxx de laatste dagen erg bewust met mezelf bezig ben , dit was waarschijlijk ook zijn bedoeling, maar heeft hij ooit kunnen voorzien waar het toe leidde. Nee dat denk ik niet. Ik denk dat ik op het ogenblik er sterk bezig ben met mijn keuze voor het geloof, en ook merk ik dat ik steeds op een hoger nivo van bewust wording van deze keuze wordt, ik denk steeds dat ik de keuze xxx xxx xxxxx voor het geloof steeds weer doe xx of dat de eigelijke keuze nog moet komen. Ik krijg het idee dat ik bezig ben mezelf sterk aan het maken ben om het openlijk (dus ook tegen over mijn ouders)xxxxxxx te kunnen zeggen, want nog |
steeds ben ik bang dat mensen mij geloof niet accepteren en beschouwen als een dwaling. Nu iets anders, ik,was terleur gesteld toen ik Vermeij verliet, ik had meer verwacht, meer aandacht denk ik, want ik weet me teherinneren dat ik verschillende keren heb geprobeerd om zijn aandacht te trekken, wat hij niet zag. Ik begrijp nu ook waarom hij het kort heeft gehouden en het liever nog korter had gezien, het hoefde namelijk nog niet helemaal uit gepraat te worden. Toch wil ik zijn motivatie voor dit uitstellen weten. Ik merk op dat de dingen die ik in mijn dagboek geschreven heb over deze zaken ook aldaar belezen kunnen worden. Ik besluit nu te stoppen en verder te schrijven in mijn dagboek (als ik dat doe) omdat de dingen die mij nu bezig houden niet direkt met dit te maken hebben en nog in ontwikkeling zijn en als zodanig nog niet objectief te bekijken zijn. |
Xxxx 060880 Betreffend: Statements van Vermeij. Deze zijn overgenomen van de brief welke ik op 6 augustus van hem ontving, hierbij moet ik vermelden dat hij deze brief op mijn verzoek heeft gestuurd en dat mijn moeder tevens een brief heeft gekregen, waarin het advies stond. Hiernin komt met vrij grote zekerheid naar voren dat ik al voor informatica zou kiezen, hoogst waarschijnlijk heeft Vermeij aangevoeld dat ik de eigenlijke keuze al had gemaakt. maar nu dan de statements: Xxxx xxx xxxxxxx -Redeneert vanuit het een naar het ander -produceert en zijn produkten krijgen omvang -doet zijn uiterste best om praktische zaken begrepen te krijgen (moet er dus moeite voor doen) -brengt nuances aan, slijpt fijn, denkt ik mogelijkheden. In feite staat dus alles op losse schroeven; denkt relatief, brengt zaken met elkaar in verband die een andere los van elkaar staand beschouwd -verbale vloed -probeert werkelijkheid te onderscheiden van de schijn -bang dat men hem te na komt -denkt in geabstraheerdheden -neemt een aktieve houding aan ten opzichte van zijn sociale omgeving: wil er iets in tot stand brengen -rationele afspraken hebben een soort heilige geldingskracht, daar houdt hij zich onverkort aan. Dat belemmert soms een soepele kontaktname -probeert voor dingen het zelfde te voelen als wat je voor mensen kunt voelen -zijn handelen is altijd tweezijdig interpretabel -hoopt iets goeds te doen of iemand te worden naar wie men luistert -speelt een spel dat op een gegeven moment gevaarlijke kanten kan krijgen -wil eigen-machtig zijn, via het denken -streeft naar diepgaande relaties -zet zich op een doorzettende wijze in voor zijn persoonlijke doeleinden tot hier. |