Zo Ma Di Wo Do Vr Za
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
|
Neowise komeet
Net na middernacht vertrokken Conny en ik op de
fiets naar de Helweg om te kijken of we de komeet Neowise konden zien. Toen we op de Helweg waren, zagen we de
komeet. We stopten bij een kruising van de weg en gebruikten een statief om wat
foto's te maken van de komeet en ook van de rest van de hemel. Ik nam een foto
van Jupiter met
vier stippen eromheen, de manen Europa, Io, Ganymede en Callisto. Ik heb de
uitstekende (Engelstalige) website StellariumWeb gebruikt om de komeet te lokaliseren en de informatie over
de manen rond Jupiter te vinden.
Wigbold route
Vandaag hebben Conny en ik de wigbold wandelroute gevolgd langs de zes wigbold-markeringen en andere
historische plekken in Enschede. De zes wigbolds markeerden het gebied buiten
de stad Enschede waarop de stadswetten van toepassing waren. Oorspronkelijk
waren deze gemarkeerd met veldblokken. Op welke data deze keien zijn geplaatst
is niet bekend, hoogstwaarschijnlijk nadat Enschede rond 1300 stadsrechten
kreeg, die in 1325 door bisschop Jan III van Diest werden bekrachtigd en
Enschede zich voortaan met een muur mocht beschermen. In 1818 werd besloten dat
de zes stenen de grens zouden markeren tussen de stad Enschede en de
omringende gemeente Lonneker. In 1826 werden de keien vervangen door Bentheimer
stenen palen. In 1934 werden Enschede en Lonneker samengevoegd en verloren de
grenspalen hun functie. De zes palen die nu bij de oorspronkelijke locaties
zijn geplaatst (slechts één bevindt zich op de oorspronkelijke
locatie) zijn replica's.
Conny heeft tijdens de wandelingen veel foto's gemaakt en deze verwerkt in
een zeer lezenswaardig verslag met maar liefst
132 afbeeldingen en vele links naar aanvullende informatie.
In de route waren ook twee oude begraafplaatsen opgenomen. Beide
begraafplaatsen bevonden zich bij opening buiten de stadsgrenzen, maar liggen
nu ruim binnen de stadsgrenzen. Beide zijn al bijna een eeuw gesloten en
bevatten graven van belangrijke families uit de textielindustrie die Enschede
domineerde. Beide begraafplaatsen raakten in verval en er is enige moeite
gedaan om ze te herstellen. Bij de ingang van het boerenkerkhof staat een bord
dat aangeeft dat alcohol- en drugsgebruik verboden is en dat groepsvorming
verboden is, maar het lijkt erop dat beide nog plaatsvinden. Op dat kerkhof
vonden we ook een vrij modern ogende gedenksteen voor Tommy Tattersall, die in
1887 op 17-jarige leeftijd stierf nadat hij tijdens een voetbalwedstrijd in
zijn maag was getrapt. Thomas "Tommy" Tattersall en zijn broer Stephen kwamen
in 1876 met hun ouders naar Nederland. Het gezin werd opgenomen in de Enschede
upperclass, waar ze uitleg gaven over het Britse voetbal aan hun Nederlandse
leeftijdsgenoten. Zijn vader bezat een fabriek die machines leverde aan de
textielindustrie. Zaterdag, drie weken geleden, werd de gedenksteen
opnieuw onthuld nadat hij werd opgeruimd en teruggevonden op een locatie
buiten het kerkhof. Het monument heeft de vorm van een kapotte boom. We vonden
nog enkele andere voorbeelden van dit symbool op het andere kerkhof. We vonden
ook verschillende graven met een ouroboros en twee gekruiste, omgekeerde fakkels erop.
Drents Museum
Conny en ik zijn vandaag naar Assen gegaan om daar het Drents Museum te bezoeken. De eerste tentoonstelling die we daar
bekeken hebben is Barbizon van het Noorden: De ontdekking van het Drentse landschap
1850-1950. Ik vond de volgende werken noemenswaardig (met de Engelse titels
zoals ik ze genoteerd heb):
- Jan van Ravenswaay, Landscape with cattle.
- Jan van Ravenswaay. View of Assen from Beilerstraat.
- George Loures Kiers. View of the Vaart in Assen.
- George Loures Kiers. View of the Brink in Assen.
- Egbert van Drielst, Drents Landscape, 1807.
- Albarta Ten Oever, Coach Passangers in Schipholt, 1806.
- Egbert van Drielst, View of Eext Village, 1810.
- Cornelis Bijlard, View of a tree and Bushes, 1836.
- Andreas Gerrit Jacobsen Roelofs, Little shed in Weerdingen, 1859.
- Willem Roelofs, The Dolmen of Tynaarlo, 1861.
- Alexander Mollinger, The Dolmen of Tynaarlo, 1861.
- Hendrik Dirk Kruseman van Elten, Hunnebed, 1982.
- Johan Driedé, Dolman at Eext, 1927,
- Johan Driedé, Dolman at Eext, 1927,
- Johan Dijkstra, Dolman at Loon, undated.
- Vincent van Gogh, The Peat Barge, 1883.
- Taco Mesdag, Landscape with Stacks of Peat and Three Women, ongedateerd.
- Reinhart Dozy, The OranjeKanaal, circa 1933.
- Reinhart Dozy, Village Celebration in Elp
- André Idserda, Church in Dwingelo, circa 1920.
- Geesje Mesdag-Van Calcar, View of the church de Vries, ongedateerd.
- Julius van de Sande Bakhuyzen, Landscape near Rolde, circa 1895.
- Anton van Rappard, Landscape near Rolde, 1882.
- Arie van der Boon, Fram in Rolde, undated.
- Louis Albert Roessingh, Windmill in Elp, ongedateerd.
- László Paál, Landscape near Beilen, 1871.
- Saskia Boelsums, Erica, 2019.
- Siemen Dijkstra, Morgenland - Rondveen Dwingelo, 1998.
- Berend Groen, Streamscape near Taarlo, 1998.
- Berend Groen. Old cementry near Loon, 1983.
- Reinder Homan, Tritypchi: Drenthe Aa River, 1995-1996.
- George Hendrik Breitner, Peasant Ploughing in Drenthe, 1885.
- Willem Hamel, Landscape with a Woman and a Goat, ongedateerd.
- Jozef Israës, The Drenthe Madonna, 1893.
- Max Liebermann, Preparatory Study for the Bleaching Ground in Zweerloo, 1882.
- Max Liebermann, Child under Trees (preliminary study for children playing), 1882.
- Julius van de Sande Bakhuyzen, Cow Herder Resting on the Bank of a Stream Bordered by Tree, ongedateerd.
- Arnold Marc Gorter, Country Road in Drenthe, circa 1900.
- Jan Meine Jansen, The Kamperzand Heath, 1934.
- Hendrik Willem Mesdag, Landscape near Vries with Peasant Ploughing, 1877.
- Alphonse Stengelin, Rising Moon, circa 1879.
Van de tentoonstelling met foto's van Saskia Boelsums vond ik de volgende werken noemenswaardig:
- Landscape #07, 2016/2017.
- Landscape #04, 2016/2017.
- Landscape #22, 2016/2017.
- Landscape #62, Bargerveen, 2018/2019.
- Landscape #50, Drenthe, 2018/2019.
- Landscape #11, Ameland, 2016/2017.
- Landscape #26, IJsselmeer, 2016/2017.
- Landscape flowers #07, Börkener Paradies, 2016/2017.
- Landscape #35, Bergerveen, 2016/2017.
(website.)
Van de tentoonstelling David Schnell - Saison vond ik de volgende werken noemenswaardig:
- Stanze, 2018
- Niemandsland, 2017.
- Pascal, 2019.
- Kanal, 2019.
(Website.)
Terwijl we de rest van het museum bekeken, zag ik ook nog twee werken van Jan
Sluijters: Baadsters in zee, 1995, en Damesportret. We zagen ook
nog de tentoonstelling Wout Muller. Om 13:39, kocht ik een ronde Goki legpuzzel en vier kaarten van getoonde werken uit de
eerst genoemde tentoonstelling.
In de middag bezochten we de superterp van LOFAR. (LOFAR is een radiotelescoop
van ASTRON.) We zagen het
alleen van een afstand. Ik parkeerde de auto aan het einde van de Achterste
Velddijk in Exloo en liep langs deze weg waar we het CS032 basisstation
tegenkwamen. We sloegen rechtsaf de Beeksdijk op. Langs deze weg staan twee
vierkante pilaren met wat informatie over LOFAR. We liepen langs het
basisstation CS001 en namen het kleine pad door de velden. Toen we dicht bij
basisstation CS011 kwamen, zagen we grote zwermen ganzen opstijgen,
waarschijnlijk opgeschrikt door onze aanwezigheid. We hebben ook een muntplant
gevonden, waarschijnlijk watermunt. We staken het bruggetje over en liepen tot de volgende bocht in
het pad, wat het dichtst bij de superterp is. Maar er was niet veel te zien
door veel rietplanten aan deze kant van de superterp. Als we waren doorgegaan,
hadden we door het basisstation CS017 kunnen lopen, maar we keerden dezelfde
route terug die we daar waren gekomen. We hebben op de terugweg wat munt
verzameld. Conny heeft veel foto's gemaakt. Bij het zien van deze foto's was
ik een beetje verrast door de vele contrasten tussen de foto's die ze heeft
gemaak.
Thuis pagina
| Mei 2020
| Augustus 2020