Zo Ma Di Wo Do Vr Za
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
|
Andy
In de afgelopen weken wees iemand mij er op dat het voor de ontwikkeling
van Andy misschien beter zou zijn als hij niet met zoveel verschillende
omgevingen te maken zou krijgen. Nu 'woont' hij thuis en gaat naar school, naschoolse
opvang, weekendopvang en vakantieopvang. De weekendopvang en de vakantieopvang
gebeuren wel op de zelfde lokatie, maar niet allemaal met dezelfde kinderen.
Van de uren dat hij wakker is, is hij meer uren elders dan thuis. Dit zou
opgelost kunnen worden als hij naar langdurige verblijf op een zorginstelling
zou gaan. Hij zou dan nog steeds eens in de twee weken thuis komen logeren.
Gisteravond heb ik hem gevraagd van wat hij er van zou vinden om op een
van de betreffende zorginstellingen te gaan wonen. Hij reageerde daar een
beetje emotioneel op en vond het niet echt een leuk idee. Ik weet niet of
hij mijn vraag helemaal begreep. Hij heeft er ook helemaal geen moeite mee
om een week (in de zomervakantie zelfs drie weken) naar de vakantieopvang
te gaan. (Vorig jaar vroeg hij nadat hij een paar dagen thuis was na de
drie weken vakantieopvang al weer wanneer hij terug ging.)
Toch zijn er een aantal goede redenen waarom ik er nog tegen op zie. Ten
eerste schept het voor Li-Xia ook structuur als ze 's ochtends en 's avonds
voor Andy moet zorgen. En dat is te merken als hij er niet is. Maar ten
tweede besefde ik ook dat Andy (en natuurlijk ook Annabel) hun moeder misshien
niet meer zoveel jaren zullen meemaken. Zeker als het moment daar is dat Li-Xia
opgenomen wordt (moet worden) in een zorginstellng, zal Annabel en Andy haar
waarschijnlijk veel minder zien. Toen ik me dit realiseerde, werd ik er toch
wel wat verdrietig om. Dit bracht mij ook weer aan het denken over de keuzes
die ik zou kunnen maken.
De Regels
Vandaag heb ik het boekje De Regels van Ellen Fein en Sherrie Schneider
uitgelezen waarin ik op 29 april in was begonnen.
Ik had dit boekje op 27 december 1999 voor Annabel gekocht bij de Slegte voor fl 12,50.
Ik heb het vorige week aan haar gegeven. Ze heeft er kort in gekeken, maar
vond de regels ouderwets. De ondertitel van het boekje is: "De beproefde
manier om de man van je dromen te krijgen". De regels komen er op neer dat
je als vrouw het initiatief volledig moet overlaten aan de man om de man zo
de gelegenheid te bieden je te veroveren. Op zichzelf wel een interessant
idee. Het zou je ook verzekeren van een gelukkig huwelijk. Maar voor Ellen Fein
ging dat niet op, want in 2000 ging ze scheiden. Wellicht dat dit kwam door
het succes van haar boek en het feit dat ze een beroemdheid werd.
Turkije bij Europa
Gisteravond heb ik naar het verkiezingsdebat bij
Pauw en Witteman
gekeken. Een van de onderwerpen die aan de orde kwam was de
toetreding van Turkije tot Europa. De PVV was natuurlijk tegen
met als argument dat het een Islamitisch land was. Daar werd
natuurlijk tegen in gegaan (door iemand van de PvdA, als ik me
niet vergis) dat de Islam een geloof is dat tot het
privédomein behoort. Daar werd vanuit de PVV op gereageerd
dat de Islam een ideologie is. Anders dan het christelijke geloof
(waar we hier in Nederland mee zijn opgegroeit) dat een duidelijke
scheiding maakt tussen het wereldse en het geestelijke, ziet de
Islam deze als een. Daar waar het christelijke geloof wel samen
gaat met het idee van de scheiding tussen staat en kerk, is dit
voor de Islam niet het geval. In veel islamitische landen is dit
te zien en in de paar landen waar er wel een scheiding tussen
staat en kerk is, waar Turkije dus ook toe behoort, staat deze
onder druk. In ieder geval is er in al die landen sprake van
onderdrukking van andersgelovigen.
De aanwezigen waren het er wel over eens dat Turkije op dit moment
niet voldoet aan de criteria voor toetreding (bijvoorbeeld wat
betreft mensenrechten). De meeste waren er ook van overtuigt dat
dit niet op korte termijn zou gaan gebeuren en dat het minimaal
tien jaar zou gaan duren voordat Turkije zou kunnen toetreden tot
Europa. Er werd echter ook door iemand (van D66, als ik me niet
vergis) beweert dat we Turkije (en andere landen) niet bijvoorbaat
mogen vertellen dat ze niet in aanmerking komen omdat daarmee de
prikkel voor deze landen verdwijnt om wel wat te doen aan de
mensenrechten. Afgezien nog van het feit dat deze strategie er
misschien wel toe zal leiden dat Turkije over tien jaar wel lid van
Europa is, want het is immers niet mogelijk om het land voor eeuwig
"aan het lijntje" te houden, vind ik dit een zeer bedenkelijke manier
van redeneren. Als het werkelijk zo is dat een land zich alleen
onder de externe druk zal conformeren aan bepaalde criteria, zoals
die van de mensenrechten, kun je zeer grote vraagtekens zetten bij
de betekenis daarvan. Zo iets zou toch uit het land, zijn bevolking,
zelf moeten komen, want anders heeft het toch niet zoveel betekenis.
Star Trek
Vanmiddag naar de film
Star Trek
geweest. Ik had gisteren al een kaartje gekocht, maar dat was toch wel
wat voorbarig, want er waren met mij maar negen mensen in de zaal. Maar
goed het was wel de eerste voorstelling om 12:40, niet een tijd dat
normale mensen naar zo'n film gaan. Ik vond het een geweldige film,
voor mij de beste Star Trek film die ik tot nu toe gezien heb en dat
ligt zeker niet aan de speciale effecten. Die vielen eerlijk gezegd
zelfs niet zo veel op. Het was vooral het script dat ik geweldig vond.
De film speelt in de tijd van de originele serie. Ik heb me verschillende
keren moeten inhouden met het lachen (het klinkt een beetje vreemd om te
bulderen van het lachen als je de enige bent in de zaal), want sommige
uitspraken waren zo geweldig in de lijn van de originele karakters.
Vanmiddag 15:42 tot 16:39 in De Slegte
geweest. Een aantal interessante boeken gezien en daar ook wat in staan
lezen. Uiteindelijk de volgende twee boeken om 16:38:23 gekocht:
Ik mis je
Vanochtend moesten we met Andy naar het ziekenhuis voor nieuwe
buisjes in zijn oren. Daar zei hij tegen een verpleegster, die we
voor het eerst ontmoette, "Ik mis je". Ik heb hem dit de laatste
tijd al vaker horen zeggen, maar dan was het altijd naar bekende
toe. Ik denk dat hij het nu gebruikt als een soort begroetingszinnetje
omdat hij merkt dat mensen er door gevleid zijn. Waarschijnlijk heeft
hij nog niet door dat je dit zinnetje niet in iedere context kunt
gebruiken. Toen we naar school brachte, vertelde de lerares dat hij
het ook spontaan naar haar toe had gezegd. Gisteren was er een
beetje paniek op school, want hij had verteld dat hij vandaag naar
het ziekenhuis ging en daar bleef slapen. Ik had hem dat verteld
omdat hij een roesje zou krijgen. Maar omdat ik vergeten was om er
iets over in het communicatieschrifte te schrijven, dachten ze op
school dat hij een nachtje zou blijven slapen.
Vandaag heb ik het boek Kleine meisjes worden groot van
Frans Schalkwijk uitgelezen waarin ik
op 9 mei was begonnen, de dag waarop ik het
ook om 16:38:23 bij De Slegte
gekocht voor 3 Euro. De ondertitel van het boek is "De psychologie
van de vrouw". Schalkwijk schrijft in dit boek over ervaringen die
hij heeft met vrouwen in zijn praktijk als psychoanalyticus. Vooral
hoe hij de verschillende cases beschrijft is interessant, omdat hij
daarin laat zien hoe problemen in het heden te maken hebben met
ervaringen uit het verleden. Ik vond het een erg boeiend boek dat
mij ook weer aan het denken heeft gezet.
15
Van de week belde Li-Xia om me te vertellen dat er een brief gekomen
was van het ziekenhuis waarin stond dat een afspraak op 5 mei verplaatst
was. Ik merkte op dat 5 mei al was geweest en dat we op die dag geen
afspraak hadden. Ik vroeg haar of er misschien 15 mei op stond (want op
die dag hadden we een afspraak bij de neuroloog), maar dat ontkende ze.
Uiteindelijk vroeg ik haar om de brief maar voor te lezen. Dat ging niet
al te best maar op een gegeven moment zei ze "een (pauze) vijf mei". Er
stond dus wel 15 mei.
Gisteren stond er 15 op de kalender en ik heb toen gevraagd het voor te
lezen, maar het lukte haar niet. In het Chinees kon ze het wel, maar daar
is het ook redelijk simpel gewoon de Chinese woorden voor tien en vijf.
Ze kon het ook niet in het Engels zeggen. Ook gewoon tellen in het Engels
kon ze niet. Toen ik een beetje op weg hielp, telde ze verder in het
Nederlands.
Het viel me donderdag ook al op toen we spraken met een man die Engels
sprak, maar ook wel een beetje Nederlands verstond, dat Li-Xia niet in
het Engels naar hem toe sprak. Ik heb het idee dat ze niet meer weet hoe
ze Engels moet spreken. Ongeveer zoals ik bij mezelf bemerk dat als ik
Duits probeer te spreken ik de neiging heb om ook Engelse woorden te
gebruiken. Engels begrijpt ze nog wel.
Vandaag de stad in geweest. Bij Fotogalerie Objektief gekeken naar de foto's die Frank Roosendaal in
Polen maakte van een psychiatrie en een abattoir. Bij De Slegte heb ik
om 15:23:35 de volgende drie tweedehands boeken gekocht die allemaal iets
van doen hebben met het onderwerp filosofie:
Op weg naar huis heb ik zuurkool, augurken, ijsbergsla en verse tofu gekocht.
Toen ik om vijf uur thuis kwam had ik zoveel honger dat ik de tofu gebakken
en bijna volledige heb opgegeten.
Zie, Het landschap zin in jou
Van de week kregen we een foldertje in de bus van de Provincie Overijssel
met de titel Zie, Het
landschap zin in jou met op voorkant een foto van een gesluierde
vrouw. Eerlijk gezegd begrijp ik hier de rationale niet achter. Waarom
wordt op een folder van de overheid een vrouw afgebeeld met duidelijke
religeuze symbolen. Op alle andere foto's in de folder is dit ook niet
het geval. Het enige wat ik kan bedenken is om op deze manier ook mensen
met een Moslim achtergrond aan te spreken omdat deze misschien over het
algemeen minder hebben met het landschap dan de autochtone Nederlanders.
Toch vind ik dit een bedenkelijke vorm van positieve discriminatie om
dat gesluierde moslim vrouwen in Nederland nog een minderheid vormen. Maar
ook is het een, hopelijk onbedoelde, bevestiging van het idee dat Moslim
vrouwen een sluier dienen te dragen, want zelfs de Nederlandse overheid
ondersteund dit beeld.
Pooh and the Philosophers
Vanochtend heb ik het boek Pooh and the Philosophers door
John Tyerman Williams uitgelezen waarin ik
op 16 april was begonnen, wat tevens de dag was
waarop ik het om 15:23:35 voor € 5,90 bij De Slegte heb gekocht. Eerlijk gezegd vond ik het niet zo'n goed boek
en heb ik zelfs overwogen om het niet uit te lezen. Het heeft een hoog
Bluff Your Way in Philosophy gehalte, een boekje wat zogenaamd bedoelt
is om je informatie te geven filosofie, maar dat eigenlijk bedoelt is als
een grappig boekje voor mensen die al wat van filosofie afweten omdat er
allerlei inside grapjes in zitten. Maar wat me nog het meest stoort aan
het boekje is dat de schrijver uitgaat van het standpunt dat Poeh, de
Beer met het Kleine Brein, de grootste filosofische denker is die er ooit
geleefd heeft. Dit is een grap die al snel gaat vervelen. Sommige mensen
vinden dit echter heel vermakelijk, gezien wat er in recenties over wordt
geschreven. In dit opzicht verschilt het boek met andere spin-off boeken
(zoals De Tao van Poeh en Winnie-de-Poeh en het oplossen van
problemen) die laten zien hoe Poeh en de andere karakters in het boek
onbewust bepaalde principes toepassen.
Geen God
Vandaag werd ik op straat geconfronteerd met verschillende reclamezuilen
met daarop de tekst: "Er is waarschijnlijk geen God. Durf zelf te denken
en geniet van dit leven. www.atheismecampagne.nl". Een beetje merkwaardige tekst. Allereerst
suggereerd het dat mensen die in God geloven niet zelf durven te denken.
Maar het is toch heel goed mogelijk dat je door zelf te denken tot de
conclusie komt dat er een God bestaat. Misschien dat je zoiets vijftig
jaar geleden gezegd zou kunnen hebben toen er nog geen sprake was van
een brede secularisatie in Nederland. Nu kun je best stellen dat
veel mensen die wel geloven daar bewust over nagedacht hebben, misschien
nog wel meer dan de meeste mensen die op dit moment in Nederland niet
geloven in een God. Ik krijg de indruk dat de meeste van hen daar nauwlijks
over nagedacht hebben. En vervolgens de uitspraak om te genieten van dit
leven. Ik krijg de indruk dat als je zelf durf te denken, en veel mensen
durven dat niet, en tevens geloofd dat er waarschijnlijk geen God is, dat
er dan ook weinig reden is om te genieten van dit leven. Immers dan kun je
niet om het feit heen dat dit leven eindig is. En het lijkt me dat een
geloof dat er geen God is, waarschijnlijk ook impliceert dat er geen leven
na dit leven is. Hoe kan je dan nog genieten van dit leven, als je er
echt over nadenkt, zeker als je om je heen kijkt en ziet wat er in deze
wereld gebeurt.
Toki Pona
Vandaag op de fiets heb ik voor het eerst weer eens gestudeerd op
Toki Pona. Toki Pona
is door Sonja Elen Kisa bedacht minitaaltje met slechts 118 woorden.
Maar omdat de meeste van deze woorden op verschillende manieren gebruikt
kunnen worden (bijvoorbeeld als zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk
naamwoord of werkwoord) en ook vaak meerdere betekenissen hebben, is
het toch mogelijk om veel in Toki Pona uit te drukken. Recentelijk kwam
ik een Nederlandstalige
cursus voor deze taal op WikiBooks.
Henrik Theiling heeft
een script
bedacht voor Toki Pona bestaand uit Unicode symbolen.
Monet
Vanavond was de museumnacht. Ik besloot om naar het Rijksmuseum in
Enschede te gaan omdat ik ergens had gelezen dat de toegang gratis
was en ik graag het schilderij van Monet wilde zien. De vorige keer
dat ik samen met Annabel naar het museum was geweest was het doek
tijdelijk afwezig. De toegang bleek echter alleen gratis te zijn
met een button van het Balenfestival en die button kostte 5 euro. Ik besloot hem
toch maar te kopen en ben door het museum gelopen. Hierbij een lijst
van schilderijen die ik interessant vond:
- Bart van de Leck: Moeder en kind (1925)
- Peter Struycken: Wetmatig bewogen (1965)
- Herman de Vries: Random objectivation (1970)
- Gerrit Rietveld: Rood-blauwe stoel (1918)
- Herman de Vries: Random objectivation v72-140s (1972)
- Herman de Vries: The Ocean of Streams (1992)
- Jan Sluijters: Halfnaakt (1912)
- Isaac Israels: Rendez-vous de chasse (1928)
- Claude Monet: Falaises près de Pourville (1982)
- Andreas Schelfhout: Een vuurtoren en visserswoningen in de duinen (1849)
- Charles Leickert: Winterlandschap met drie molens (1877)
- Johannes Jan Weissenburch: Gezicht op het Korte Voorhout te Den Haag (1860)
- Andreas Achenback: Heuvellandschap (1852)
Daarna ben ik nog even naar de Twentse Welle gefietst en heb ik daar wat rondgewandeld en ook
nog naar een jongen gekeken die aan het glasblazen was
(foto).
Toen ik net op weg was naar huis, belde Li-Xia met de mededeling
dat ze haar sleutel kwijt was. Dat is alweer de tweede keer deze
week. Nadat ik thuis was gekomen vond ik hem na circa vijf minuten.
Hij lag op de grond naast het bed aan haar kant.
Thuis pagina
| April 2009
| Juni 2009